Analize

Evolutia pietei europene de asigurari in 2006


Anul 2006 a consemnat un succes de proportii al industriei de asigurari europene, care a trecut, pentru prima data, pragul psihologic al celor 1.000 mld. EUR, rezultate din prime brute subscrise. Comitee Europeean des Assurances - CEA este format din 33 de asociatii nationale, reprezentante, la randul lor, de 5.000 de companii de profil, care isi aduc, in fiecare an, o importanta contributie la dezvoltarea economica a batranului continent. Performantele inregistrate de aceste companii sunt puse in evidenta de Raportul anual 2006-2007 intocmit de CEA, care ofera o imagine de ansamblu asupra operatiunilor realizate in anul 2006.

ESTUL PE VAL, IN EUROPA

In crestere, intr-o piata mai mult decat competitiva

Cele mai recente date publicate de CEA indica o crestere de 4,8% a performantelor pietei europene de asigurari, pentru prima data peste pragul de 1.000 mld. EUR, veniturile din prime brute subscrise atingand 1.065 mld. EUR. Segmentul asigurarilor generale a finalizat cu succes anul financiar 2006, surclasand asigurarile de viata, evolutia semnificativa de 5,3% fiind pusa, in principal, pe seama recentei privatizari a sistemului de sanatate din Olanda. In acelasi ton, industria asigurarilor a crescut si in termenii investitiilor facute in economie, valoarea acestora ridicandu-se la 6.910 mld. EUR. Evolutia cu 5,3% fata de anul 2005 se datoreaza, in principal, extinderii afacerilor pe clasa asigurarilor de viata care au reprezentat nu mai putin de 82% din totalul de investitii in economie. Marea Britanie, Franta si Germania au realizat impreuna peste 65% din investitiile in asigurari, in anul 2006.

Asigurarile de viata mentin trendul ascendent

Subscrierile totale din asigurari de viata au urcat in 2006 cu 4,4% pana la 659 mld. EUR, o caracteristica definitorie a acestei evolutii fiind cresterea impresionanta a pietei de profil in tarile Europei de Est (26%, in medie) si a pietelor mai extinse din Europa Occidentala (4,3%, in medie). Aceste dinamici disproportionate ilustreaza eforturile intense ale statelor est-europene de a ajunge din urma regiunile economice dezvoltate. Marea Britanie, Franta si Germania, primele trei state din punct de vedere al volumului de subscrieri pe aceasta clasa, au reprezentat putin sub 60% din intreaga industrie europeana de asigurari de viata.

Totodata, anul 2006 a adus in Europa o serie de produse noi de pensii. Pe unele piete, acest trend este dat de dezvoltarea sectorului de pensii ocupationale (Franta, Suedia, Slovenia), altele preferand pensiile individuale. Potrivit unor estimari recente, 20% din totalul contributiilor la sistemele de pensii, fie ele publice, ocupationale sau individuale, intra sub administrarea companiilor de asigurari. De asemenea, exista tari in care schemele de pensii obligatorii, de Pilon I, sunt gestionate de asiguratori in scopul cresterii eficientei sistemului.

Multe dintre pietele de asigurari de viata europene au consemnat evolutii spectaculoase la produsele unit-linked, succes sprijinit de dezvoltarea pietelor de capital din ultimii patru ani si de randamentele avantajoase ale asigurarilor de viata cu componenta investitionala. Incepand cu anul 2002, iesirea pe segmentul life cu noi produse a insemnat un succes garantat pentru piata, acestea dovedindu-se, totodata, foarte atractive pentru investitori.

Cresterea in termenii cifrei de afaceri se observa in majoritatea pietelor nationale din Europa, cu exceptia a noua state unde declinul poate fi interpretat fie din perspectiva evolutiilor neobisnuit de mari inregistrate in 2005 (Portugalia, Estonia, Austria), fie din punct de vedere al modificarilor de ordin legislativ: introducerea de noi taxe in Belgia sau aplicarea deductibilitatii unor taxe in Olanda si Norvegia. Pe de alta parte, cele mai mari ritmuri de crestere pe piata asigurarilor de viata, in medie de 26%, au fost consemnate in unele tari est-europene precum Letonia, Lituania, Polonia, Romania si Ungaria, dar si in Vest, o dinamica pozitiva de peste 10% fiind atribuita pietelor de profil din Franta, Grecia, Luxemburg, Danemarca si Irlanda.

Evolutii generoase in asigurari generale

In anul 2006, afacerile in domeniul asigurarilor non-viata au inregistrat o crestere de 5,3%, tendinta ascendenta fiind data, in principal, de privatizarea sistemului de sanatate din Olanda. Aceasta modificare legislativa reprezinta cel mai elocvent exemplu de solutii oferite de companiile private de asigurari in domenii acoperite in mod traditional de sectorul public.

Situatia creata astfel in Olanda a deschis efectiv portile unei noi dimensiuni a pietelor de asigurari. Eliminand total acest factor din analiza performantelor asiguratorilor pe segmentul non-life, rata de crestere ar fi fost de numai 1%, reflectand competitia acerba dintre jucatorii de profil si confirmand, in acelasi timp, incetinirea evolutiei din 2005.

Tot concurenta a avut o influenta covarsitoare in diminuarea preturilor la diferite clase de asigurari, la nivel european, declinul cel mai bine reprezentat fiind cel al asigurarilor auto.

Clasele de asigurari generale, in cifre si date

Asigurari auto

Cumuland 128,9 mld. EUR, respectiv 32% din totalul volumului de prime brute subscrise, clasa asigurarilor auto are cea mai importanta pondere in segmentul de asigurari non-viata. Totusi, in pofida majorarii numarului de autovehicule, aceasta linie de afaceri s-a micsorat cu 1%, in contextul unui nivel foarte inalt al competitiei din domeniu. Dinamici negative au fost consemnate, astfel, in peste jumatate din pietele membre CEA, in principal in cele din Europa de Vest si Germania (-5,4%), Portugalia (-2,7%), Olanda (-2%), Franta (-1,7%), Marea Britanie (-1,6%), state in care sfera asigurarilor este deja intr-o faza de saturare, competitia simtindu-se aici mult mai pregnant. Italia, Germania si Marea Britanie au adus insa, si in 2006, cel mai mare volum de subscrieri pe clasa auto la nivelul statelor europene.

Concurenta crescuta a facut loc unei palete diverse de reduceri de preturi si avantaje oferite asiguratilor in scopul atragerii de clienti fara a accentua prea mult hazardul moral sau riscul de anti-selectie. Aceste reduceri au luat diferite forme, de la scaderea preturilor pentru soferii foarte buni sau pentru persoanele care nu utilizeaza decat foarte putin autovehiculul, pana la solutii precum schemele pay-as-you-drive, nemodificarea sistemului bonus-malus pentru soferii cu daune minore sau chiar o participatie la profituri oferita celor mai buni conducatori auto.

Pe viitor, orice alte schimbari din piata de ordin tehnic sau financiar vor trebui luate cu grija in considerare de asiguratori in stabilirea preturilor, pentru a evita un eventual deficit pe clasa RCA. Mai mult chiar, scumpirea reparatiilor, a pieselor de schimb si a serviciilor medicale, precum si tendinta de crestere a compensatiilor oferite victimelor din accidente induc un impact sporit la nivelul costurilor cu daunele, fapt ce va incetini acordarea de reduceri.

Asigurari de sanatate si accidente

Aceasta clasa a cunoscut o "explozie" veritabila in anul 2006, legata in mod direct de intrarea sistemului de sanatate din Olanda sub managementul industriei de asigurari. Schimbarea majora produsa astfel, o premiera pentru Europa, explica evolutia de 20,2% a segmentului de asigurari de sanatate si accidente, volumul total de prime brute subscrise insumand 115,6 mld. EUR. In absenta modificarilor radicale ale legislatiei olandeze in domeniu, acest indicator ar fi masurat doar 2,8%, comparativ cu 4,5% in anul 2005. Desi o oarecare incetinire a performantelor se observa deja de trei ani consecutiv, aceasta clasa ramane totusi printre cele mai dinamice, cu ritmuri inalte de crestere, din randul asigurarilor generale, Germania, Olanda si Franta fiind primele trei tari din punct de vedere al volumului de prime brute subscrise din asigurari de sanatate si accidente.

Asigurarile property

Cu un volum total de prime subscrise de 82,1 mld. EUR, clasa property reprezinta in jur de o cincime din segmentul de asigurari non-viata. Piata de asigurari de tip property a cunoscut in 2006 o crestere de numai 1,6%, comparativ cu evolutia inregistrata in 2005, de 4,2%. Aceasta dinamica slaba contrasteaza puternic cu evolutia considerabila pe care au avut-o preturile locuintelor si cele practicate in domeniul constructiilor in anul 2006.

Totodata, in absenta evenimentelor catastrofale majore, asiguratorii si-au permis sa pastreze nivelul preturilor apropiat celui din 2005, an in care catastrofele naturale au generat costuri de 15,8 mld. EUR, inducand inasprirea conditiilor de reasigurare, fapt ce a creat premisele unei scumpiri semnificative a asigurarilor property. Incalzirea globala si previziunile care indica sporirea costurilor inregistrate in urma dezastrelor naturale vor continua sa aiba impact asupra acestei clase si, in particular, asupra pretului acoperirii impotriva catastrofelor naturale.

Raspunderi si alte clase de asigurari generale

Cu o crestere reala de doar 1,4%, subscrierile din asigurari de raspundere generala s-au ridicat in anul 2006 la valoarea de 33,9 mld. EUR. Desi aceasta reprezinta cea mai scazuta evolutie consemnata de asigurarile de raspundere din anul 1999, se pare ca dinamica slaba a fost compensata in 2006 de avantajele reiesite din randamentele crescute ale investitiilor facute pe piata de capital.

Ca si in 2005, asigurarile maritime, aviatice si de transport (MAT) s-au diminuat drastic, cu 7,6%, declinul fiind evident pe pietele foarte mari si mai ales in Marea Britanie, care reprezinta peste 40% din piata europeana a asigurarilor MAT, cea londoneza jucand un rol central pe acest segment. Celelalte clase de asigurari generale, inclusiv cele de calatorie sau de credite, cumuleaza sub 10% din piata non-life si a realizat in 2006 o crestere de 7,5%.

Europa, puternic concentrata...

Industria de asigurari a celor 33 de state membre ale CEA numara in jur de 5.300 de companii, cu 1,2% mai putine decat in 2005, fapt care confirma tendinta de declin a acestui indicator in ultimii ani, reflectand din ce in ce mai accentuat fenomenul de fuziuni si achizitii din piata de profil.

De asemenea, gradul de concentrare in crestere al sferei asigurarilor este antrenat si de modificarile la nivelul analizei de capital si de utilizarea intensa de modele ce impun o alocare mai buna a capitalului.

Odata cu crearea pietei unice europene la sfarsitul secolului XX si cu tendinta de globalizare a economiei, companiile de asigurari au intrat intr-o serie de activitati intense de fuziuni si achizitii cu scopul unei concentrari sub forma marilor grupuri de asigurari, a caror capacitate de a oferi servicii financiare si de asigurari la nivel mondial sa poata rezista competitiei globale si, in acelasi timp, sa beneficieze de o diversificare mult mai adecvata a riscurilor.

Asadar, potrivit datelor publicate in anul 2006, primele 20 de grupuri in ordinea marimii din Europa au generat in 2005 un volum de subscrieri cu putin sub 687 mld. EUR, in crestere cu 10% comparativ cu anul precedent. Aproape trei sferturi din aceasta suma a fost realizata pe batranul continent, urmat de America de Nord cu 16% si de regiunea Asia-Pacific, cu o cota de 9%. Ponderea celor 20 de grupuri in industria europeana de asigurari a urcat de la 50% in 2004 la 52,5% in 2005, confirmand inca o data tendinta de concentrare a pietei de profil.

Clasamentul celor mai mari grupuri de asigurari a ramas si in 2006 sub dominatia ALLIANZ si AXA, achizitia WINTERTHUR de catre aceasta din urma plasand compania franceza ceva mai aproape de liderul european, in timp ce cresterea asiguratorului italian GENERALI a facut posibila ocuparea pozitiei pe podium, in fata grupului britanic PRUDENTIAL, specializat pe asigurari de viata.

La final... de 2007

Cresterea puternica a batranului continent a depasit in 2006 evolutia de 2,7% inregistrata de piata de asigurari din America, insa se situeaza sub cea a Japoniei si a altor state asiatice nou industrializate.

Dezvoltarea cunoscuta de industria europeana de asigurari anul precedent, mai scazuta totusi comparativ cu cea consemnata in 2005, a avut loc in contextul si cu sprijinul expansiunii puternice a pietelor de capital si a economiei, per ansamblu. Beneficiile sunt, bineinteles, recunoscute si in sens invers, evolutia serviciilor de protectie financiara constituind un suport real pentru cresterea economica, prin sporirea gradului de prosperitate si a unui nivel de trai superior pentru populatia europeana.

Publicat in Revista PRIMM Asigurari&Pensii


Share |




Create Account



Log In Your Account