Analize

Realitatile asigurarilor de viata in Republica Moldova


ASIGURARILE DE VIATA IN REPUBLICA MOLDOVA: CRESTERE IN TOPUL PREFERINTELOR POPULATIEI

Dinamica

Asigurarile de viata devin tot mai perceptibile in tabloul general al pietei asigurarilor din R. Moldova. O simpla analiza statistica din ultimii 5 ani ne arata ca ritmul anual de crestere a asigurarilor de viata (54,68%) este dublu fata de ritmul mediu de crestere a pietei asigurarilor in general (27,71%).

In cinci ani, volumul primelor de asigurare de viata a crescut de 6 ori, ajungand la 33,6 mil. MDL la finele anului 2007 si la 22,3 mil. MDL numai in semestrul 1 al anului curent. Concomitent, a crescut si ponderea asigurarilor de viata in volumul total al pietei, de la 1,97% in 2003 pana la 4,64% in anul 2007.

Explicatia acestui fenomen este simpla

Linia asigurarilor de viata a ajuns practic la zero pe piata asigurarilor din Moldova la sfarsitul deceniului trecut, iar intrarea pe piata a jucatorilor straini specializati in asigurari de viata si brokeraj a impulsionat dezvoltarea acestui sector. Acestia din urma nu au facut decat sa acopere golul pe masura capacitatilor lor de vanzari. Volumul subscrierilor de asigurari de viata va spori direct proportional odata cu cresterea numarului asiguratorilor si vanzatorilor pe acest segment, iar un nivel ridicat de saturatie a pietei tine de perspectiva mai multor ani. Mai este mult efort de depus pana cand va fi atins nivelul de 1 milion de contracte active de asigurare de viata existent la finele anului 1987!

Analiza cantitativa si calitativa a pietei

Desi ritmul de crestere a asigurarilor de viata este impresionant (55,28% in anul 2007 fata de anul 2006), nivelul asigurarilor de viata ramane a fi unul simbolic. Suma primelor de asigurare de 33,6 mil. MDL, aproximativ 3 mil. USD, este egala valoric cu o suma asigurata platibila pentru viata unei persoane cu un venit peste mediu din Occident (suma asigurata optima se calculeaza ca multiplu al venitului anual la numarul de ani ramasi pana la varsta de pensionare a aplicantului de asigurare). Multi agenti de asigurare din Europa vand in mod individual mai mult decat incasarile anuale ale pietei de asigurari de viata din tara noastra.

Pentru comparatie, industria asigurarilor de viata din Romania a cunoscut un ritm de crestere, in anul precedent, de aproximativ 20%, pana la 1.200 mil. RON (aprox. 500 mil. USD). Astfel, tara vecina, cu o populatie de 7 ori mai numeroasa decat cea din R. Moldova, de partea dreapta a Nistrului, are o industrie a asigurarilor de 160 ori mai mare!

Se impune obiectiv intrebarea: ce-i opreste pe cetatenii nostri sa incheie contracte de asigurare de viata. Pentru asta trebuie sa aruncam o privire in sfera asiguratorilor de viata si una in randul clientilor potentiali.

Asiguratorii autohtoni au facut pana acum mai multe incercari de relansare a sectorului de asigurari de viata, iar ofertele lor anterioare pot fi caracterizate in felul urmator:
- dobanzi tehnice garantate deseori mai mari decat cele bonificate la depozite bancare, care au dus la un final putin onorant de rezilieri fortate ale contractelor incheiate si litigii in lant cu asiguratii;
- participatii la profit din investitia rezervelor, din pacate acestea fie erau simbolice, fie inexistente, din cauza unor politici investitionale la fel de simbolice sau inexistente;
- sume asigurate mici, care nici nu corespundeau asteptarilor de securitate financiara a asiguratilor, dar nici pentru asiguratori nu aduceau profitul scontat.

La sfarsitul secolului trecut, asigurarea de viata devenise o povara pentru asiguratori din cauza angajamentelor exagerate luate anterior si un produs dezgustator si inutil pentru potentialii clienti - dezgustator pentru ca se stia politica de reziliere fortata, incorecta din partea asiguratorilor si inutil - din cauza sumelor mici care nu acopereau nici macar putinul necesar in caz de deces sau supravietuire a asiguratului.

Evolutia liniei de asigurari de viata in R. Moldova, anii 2003-2008

mii MDL

2003

2004

2005

2006

2007

2008 estimat

Prime de asigurare Total piata, mii MDL

289882,3

379010,6

413356,6

558983,4

724198,1

970000

Asigurari de viata, mii MDL

5697,7

9091,5

15319,4

21662,2

33636,8

50000

Ritm anual de crestere generala a pietei de asigurari

30,75%

9,06%

35,23%

29,56%

33,94%

Ritm crestere asigurari de viata

59,56%

68,50%

41,40%

55,28%

48,65%

Ponderea asigurarilor de viata in totalul pietei

1,97%

2,40%

3,71%

3,88%

4,64%

5,15%








Ce avem in prezent?

Oferta de asigurari de viata ramane una restransa in conditiile in care vanzarile unei singure societati de asigurare constituie 95,7% din totalul industriei asigurarilor de viata (pe primul semestru). Daca e sa luam in considerare insa numarul contractelor noi incheiate, estimam ca unei singure societati de asigurare ii revin circa 99% din contractele noi din perioada de referinta!

Ca si in cazul lui Ford, clientii pot cumpara produsul de orice culoare cu conditia sa fie negru.

Paleta de produse de asigurare de viata vandute in R. Moldova este foarte restransa si are urmatoarele componente:
-    asigurarea de supravietuire, in care suma asigurata se plateste daca asiguratul este in viata la expirarea termenului de asigurare;
-    asigurarea de deces, in care suma asigurata este platita daca asiguratul decedeaza pana la expirarea termenului de asigurare. Acest risc este mai rar acoperit in forma lui pura si se vinde de obicei impreuna cu componenta de economisire (supravietuire):
-    asigurarea mixta de viata - asiguratorul plateste suma asigurata atunci cand asiguratul este in viata la sfarsitul termenului de asigurare sau atunci cand decedeaza inainte de termen.

Ca si protectii suplimentare la asigurarile de viata se ofera clauzele suplimentare pentru situatii de invaliditate permanenta sau deces din accident.

Produsul de baza si cel mai bine vandut este asigurarea mixta de viata cu alocare de profit investitional.

Menirea principala a asigurarilor de viata este sa ofere securitate financiara in situatie de deces (pierderea intretinatorului familiei sau persoanei cheie) si in situatia de insuficienta critica de venituri (la varsta pensionarii sau la realizarea unor planuri de viitor care implica cheltuieli banesti considerabile).

Calitatea produselor de asigurare de viata este dependenta direct de dezvoltarea economica a tarii in general si a pietei de capital in special. O alternativa la produsele de asigurare traditionale (care se vand la noi) sunt produsele legate de piata de capital de tip unit-linked. In conditiile in care principalele instrumente de investitie raman depozitele bancare si eventual sectorul imobiliar (de lichiditate redusa), este evident ca posibilitatile asiguratorilor de viata sunt limitate obiectiv la produsul clasic de asigurare mixta de viata, in care persoana plateste pentru doua riscuri deodata (supravietuire si deces), dar beneficiaza doar de unul - ori decedeaza ori supravietuieste.

Clientii

Circula teoria ca asigurarile de viata au o dezvoltare redusa din cauza ca populatia nu constientizeaza utilitatea mare a acestor produse. Intrucat fiecare din noi este fiinta rationala si luam decizii pozitive doar in caz de experiente din trecut pozitive, credem ca reticenta populatiei este determinata anume de experientele negative din trecut si de informatiile subtiri cu privire la oferta prezenta. Asiguratorii de viata trebuie sa demonstreze efectiv beneficiile asigurarilor de viata si sa-si bazeze vanzarile pe elemente tehnice mai mult decat pe constrangeri psihologice. Ori, canalul de distributie MLM (Multi Level Marketing) pune o presiune mare de vanzare asupra clientilor potentiali, in special punandu-se accent emotional, si mai putin accent tehnic. Clientul trebuie sa stie exact ce parte din suma se investeste si ce parte din suma merge pentru acoperirea riscului de deces. Ori, asigurarea mixta de viata nu permite asemenea analiza pentru a fi comparabila cu alte instrumente de economisire. Drept rezultat are de suferit consumatorul final care nu s-a orientat corect cand a luat decizia de cumparare, pentru ca i s-a prezentat produsul mai degraba ca o posibilitate de a dobandi o afacere proprie decat ca un instrument de investitie si protectie.

Perspective

Venirea unor noi asiguratori straini ar dezvolta paleta de produse de asigurare de viata, in special pe orizontala - se vor vinde tot produse traditionale, dar cu componente noi de protectie: asigurarea de invaliditate din orice cauza (si nu numai din accidente, cum e in prezent), asigurarea de boli grave, asigurare de ingrijire pe termen lung etc. Saltul calitativ pe verticala va avea loc numai atunci cand in Moldova va exista o piata dezvoltata de capital si doar in cazul cand asigurarile traditionale vor fi in declin, ori acum ele sunt in expansiune si sunt apreciate de asigurati.


Veaceslav CERNICA
CEO, ERVAX Grup Broker de Asigurare-Reasigurare
Publicat in Revista " ARS Assecuratiorum"


Share |




Create Account



Log In Your Account