Interviu

Veaceslav CERNICA, Administrator, ERVAX Grup, Broker de Asigurare-Reasigurare


Despre importanta distribuitorilor de asigurari, provocari intampinate in perioada de lockdown, dar si despre planurile pentru perioada urmatoare ne-a povesit astazi domnul Veaceslav CERNICA, Administrator, ERVAX Grup, Broker de Asigurare-Reasigurare, in cel mai recent interviu xprimm TV.

xprimm.md: Cum s-a vazut perioada de lockdown din perspectiva brokerajului de asigurari?

Veaceslav CERNICA: Aceasta perioada a fost una de stres, intrucat a trebuit sa trecem de la un model de lucru la altul. Am trecut la munca de acasa, cu mobilitate redusa, cu existenta unei anxietati in societate si incertitudinea din partea societatii fata de ce s-ar putea intampla si practic oamenii au fost debusolati de la mersul normal al lucrurilor.

Comportamentul clientilor a fost puternic influentat de aceasta stare de stres existenta la nivelul intregii societati. Anxietatea il face pe om mai prudent la cheltuieli, oamenii tind sa isi asume riscurile de sine-statatoare si cred ca sunt cei mai buni isi a-asi gestiona riscurile si incep sa nu mai aiba incredere in terti. Pe de alta parte existau incertitudini din partea asiguratorilor in asigurarea virusului. Politele de asigurare de calatorie nu mai acopera riscul SARS-COV2. Aceasta stare de anxietate era alimentata din toate partile si atunci oamenii circuland mai rar nu vedeau necesitatea incheierii unei polite sau prelungirea politelor existente, deci nefiind nevoie sa se deplaseze la serviciu stateau acasa si simteau ca nu au nevoie de asigurare.  

In aceasta perioada grea, brokerii au fost o sursa buna de venit pentru asiguratori, atat in privinta incheierii de contracte noi, cat si la despagubiri. Brokerii au fost cei care au avut contact permanent cu clientii, chiar si atunci cand birourile asiguratorilor erau inchise. Noi, de fapt, eram cei din linia intai.

xprimm.md: Cum s-au realizat vanzarile de polite in perioada pandemiei?

V.C.: Fiecare broker are modelul sau de lucru. Unii brokeri sunt axati mai mult pe online, in timp ce altii vand offline. Cei care vand online, vand mai mult microasigurari, iar cei care se axeaza pe zona offline vand polite de o valoare mai mare si presupune un contact fizic cu clientul, telefonul sau prin e-mail. Asadar, cei care au vandut micro asigurari online au avut scaderi mai mari de vanzari, iar pentru cealalta categorie vanzarile nu au scazut semnificativ pentru ca, in principiu, clientii isi continuau activitatea fara probleme.

Pe viitor daca vorbim despre ce consecinte va avea aceasta pandemie, vor ramane brokeri unii pe online, iar altii pe offline. Asigurarile complexe nu pot trece in online, cel putin nu in perioada urmatoare. O asigurare complexa a intreprinderii sau chiar si de raspundere profesionala sau civila nu poate fi facuta online, cel putin nu acum. Este nevoie de dialog cu clientii, de a-i expune riscurile. Este posibil sa digitalizezi la maximum tot procesul, dar oricum discutiile offline sunt necesare. O automatizare completa pentru CASCO in principiu este posibila in viitorul apropiat, dar pentru asigurari mai complexa mai dureaza. Orium, depinde de fiecare profil al brokerului.

xprimm.md: Cum vedeti transformarea distributiei de asigurari din Moldova in contextul pandemiei?

V.C.: Cum multi brokeri locali sunt specializati pe asigurari de valoare mica si frecventa mare, cred ca procesuld e digitalizare de vanzari online se va accelera. Daca se mai continua cu inca o pandemie, cred ca toti vor trece la online.

xprimm.md: Ce masuri a luat ERVAX pentru continuarea activitatii si sprijinirea clientilor?

V.C.: Masura principala este de a asigura continuu procesul de comunicare cu clientii. Practic noi nu am sistat discutiile cu acestia si lucram la distanta. Insa, daca s-a impus contacul fizic, noi colaboram cu clientii si sub aceasta forma. Apoi am fost alaturi de clientii nostri atat online, cat si telefonic pe toata perioada pandemiei.

xprimm.md: Cum s-a realizat procesul de constatare a daunelor in aceasta perioada?

V.C.: Companiile de asigurari, in special in primele zile ale pandemiei au inceput sa lucreze online in sensul ca au inceput sa primeasca cererile online pe e-mail cu poze de la locul accidentului. Practic companiile primeau online avizarile de dauna si pozele, urmand sa se stabileasca ulterior o data de constatre a daunelor. Asadar, procesul de constatare a daunelor nu a fost intrerupt ci doar au fost mici amandari. Unele companii nu au intrerupt deloc acest proces de constatare, in timp ce altele si-au inchis birourile, dar primeau informatiile online si atunci procesau dosarul, iar la o data ulterioara faceau constatarea respectand regulile de protectie.

xprimm.md: Care au fost principalele nelumiri din partea clientilor in toata aceasta perioada?

V.C.: Principalele nelamuri din partea clientilor era daca polita acopera sau nu riscul de covid pentru ca mesajele pe care le primeau erau contradictorii. Dar, pana la urma riscul de covid a fost exclus din procetie in baza prevederilor din polita care spun ca pandemiile si epidemiile nu sunt acoperite. Unii clienti isi puneau intrebarea daca unii asiguratori in general isi presteaza serviciile in starea de urgenta. Aceasta stare de incertitudine a fost, in special, in ultimele saptamani din luna martie, iar ulterior situatia s-a normalizat.

xprimm.md: Care au fost tipurile de asigurari care au inregistrat fluctuatii in portofoliul ERVAX?

V.C.: Scaderi am avut pe segmentul CASCO, dar am avut pe asigurari de persoane, iar asigurarile de bunuri s-au mentinut la nivelul anului trecut pentru ca am avut prelungiri de polite. Avem in portofoliu clienti straini care sunt constienti ca odata cu pandemia nu dispar riscurile. As vrea sa le spun asiguratilor sa tina cont ca pe timp de pandemie cand fabricile sunt pustiite de oameni, riscul creste. Atunci cand sunt mai putini oameni intr-o firma sau deloc, supravegherea scade si riscul este mai mare. Din aceasta cauza, strainii pun accent si mai mare intr-o perioada in care toti se gandesc ca riscuri nu mai sunt. Au ars si cladiri in perioada de pandemie, intreprinderi, asa ca riscul se mentine.

xprimm.md: Ce sfaturi aveti pentru consumatori in aceste momente dificile?

V.C.: Primul sfat este unul de preventie. Trebuie sa respecte normele de precautie contra virusului. Al doilea sfat este sa citeasca atent politele de asigurare, sfat care se aplica si brokerilor de asigurare intrucat principalul risc profesional este ca nu citeste propiile conditii, la fel nu face nici clientul. Apoi, sa ia in consideratie ca pretul mic duce la prestatii mici. Pandemia nu inlatura incidenta altor riscuri: riscul de foc persista, la fel si cel de cutremur, furturi, accidente de circulatie sau dezastre naturale iar oamenii nu trebuie sa uite care este povara pe care o pot avea dupa aceste cazuri.

Interviul integral si alte declaratii despre planurile ERVAX si prognozele pentru urmatoarea perioada pot fi vizionate aici.

Share |


Publicat pe 14.07.2020


Create Account



Log In Your Account