Veaceslav CERNICA, Director Executiv, ERVAX Broker - Interviu - Asigurari - Totul despre asigurari -...

 Despre noi  Contact  Harta site      


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorEvenimenteXPRIMM.COMCampanii de InformareXPRIMM TVРусский
 Stiri 
 Companii de asigurare 
 Brokeri 
 Interviu 
 CNPF 
 Analize 
 Organizatii 
 Despre asigurari 

Interviu

Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Veaceslav CERNICA, Director Executiv, ERVAX Broker


In 2016, asigurarile obligatorii RCA vor creste cu 20%, iar segmentul CASCO va stagna, considera Veaceslav CERNICA, Director Executiv, ERVAX Broker. Acesta a vorbit, intr-un interviu acordat portalului specializat www.xprimm.md, despre oportunitatile si amenintarile care vizeaza, in acest an, jucatorii din industria de asigurare din Moldova, din perspectiva brokerilor de asigurare.

www.xprimm.md: Care sunt oportunitatile si amenintarile industriei de asigurari din Moldova in anul 2016?
Veaceslav CERNICA:
Din punctul meu de vedere, anul 2016 pare a fi unul provocator. Pe piata din Moldova avem un numar redus de societati de asigurare (15), si 70 de brokeri, care ar trebui sa reziste intr-o perioada incerta din punct de vedere economic si social.

In prezent, asigurarile auto detin o pondere semnificativa (cca. 65% din volumul pietei). Cu toate acestea, se mentine tendinta de scadere a asigurarilor Carte Verde, de crestere nesemnificativa a asigurarilor RCA si stagnare pentru asigurarile CASCO. Prin urmare, este evident ca oportunitatile industriei de asigurari sunt legate de dezvoltarea altor segmente de business.

Per ansamblu, piata de asigurari va evolua in functie de trendul pe care-l va inregistra economia tarii. Optimist vorbind, piata va inregistra o crestere de 10-15% in raport cu anul 2015, dar fiecare asigurator are strategia proprie de dezvolatare.

In portofoliul asiguratorilor exista si alte produse de asigurare care ar putea fi promovate de companii, chiar daca sunt ignorate de acestia. In primul rand, este vorba de produsele de asigurare de raspundere civila individuale (non-auto). Asigurarile de locuinte sunt un alt segment care nu este promovat de asiguratori, iar asigurarile de bunuri pentru persoanele juridice sunt vandute doar datorita obligativitatii contractarii creditelor bancare.

Totusi, se creeaza impresia ca asiguratorii sunt prea ocupati cu luptele pentru RCA si Carte Verde, si nu au timp de alte asigurari. Cred ca 2016 este anul asigurarilor non-auto.

In alta ordine de idei, vorbind de principalele amenintari pentru piata, acestea vin din interiorul industriei asigurarilor si tin de gestiunea financiara interna a societatilor, deficiente in propriul management al riscurilor, iar ignoranta continua prin promovarea vechilor produse de asigurare. Daca vorbim despre amenintarile externe pentru piata de profil, aici ne putem referi la eventuale modificari legate de cresterea capitalului social minim pentru asiguratori, dar si la continua scadere a puterii de cumparare a populatiei (pe fondul cresterii preturilor de consum in ultimele 12 luni cu 13,6%; deprecierii semnificative a monedei nationale si a scaderii cu 31,5% a transferurilor din strainatate in contul persoanelor fizice).

www.xprimm.md: Cum va evolua segmentul asigurarilor generale?
Veaceslav CERNICA:
O crestere de 15%, in moneda nationala, pare una rezonabila comparativ cu anul precedent. Valoarea obiectelor asigurate se ajusteaza in functie de cresterea preturilor si deprecierea monetara.

De asemenea, estimez o crestere de 20% pentru asigurarile obligatorii RCA, iar pentru Carte Verde situatia este incerta pe fondul deciziei Consiliului Birourilor de a suspenda Moldova incepand cu 1 aprilie 2016. Chiar daca nu va fi suspendata, aceasta piata va scadea pe fondul reducerii primelor pe Carte Verde cu cca. 10-15%. De cealalta parte, asigurarile non-auto au un potential de crestere mai ridicat.

www.xprimm.md: Cat estimati ponderea pietei de brokeraj din totalul pietei de profil in 2016?
Veaceslav CERNICA:
In prezent, brokerii de asigurare au o pondere importanta in valoarea totala a pietei. Estimez ca in anul 2016 ponderea brokerilor ar putea ajunge la 35% din valoarea pietei.

www.xprimm.md: In anul precedent, numarul companiilor de brokeraj s-a redus cu cca. 10 entitati. Care sunt principalele motive de "concentrare" a pietei de brokeraj?
Veaceslav CERNICA:
Cand vorbim de reducerea cu 10 entitati vorbim de brokeri care au ramas fara licenta, dar din cei 70 ramasi pe piata, 20 inregistreaza un volum total de vanzari de pana la 50.000 euro pe an.

Principala cauza a evolutiei modeste este faptul ca fondatorii acestor companii de brokeraj au avut asteptari mari, fara a face o evaluare a costurilor si un plan de dezvoltare. Unii brokeri au ajuns sa acumuleze datorii semnificative fata de asiguratori, iar altii se afla in situatia de a nu le mai putea onora.

La un moment dat devenise o normalitate ca fiecare a doua societate de leasing, dealer auto sau retea de vanzare masini second-hand sa aiba cate un broker captiv.

Cu timpul, numarul acestor companii de brokeraj s-a redus, in principal, din cauza restrictiilor legale si prudentei sporite a asiguratorilor.

www.xprimm.md: In ce masura noile masuri adoptate de CNPF (majorarea primei de baza) vor afecta marimea comisioanelor oferite de asiguratori brokerilor pe politele Carte Verde si RCA?
Veaceslav CERNICA:
Asiguratorii, prin intermediul retelei proprii de vanzare, depun eforturi pentru a inlatura brokerii din segmentul RCA si Carte Verde. Parerea mea este ca brokerii trebuie sa ofere intregul portofoliul de produse de asigurare, astfel, odata cu vanzarea asigurarilor obligatorii sa ofere si asigurarile facultative. Acest lucru se datoreaza faptului ca asiguratorii au nevoie de promovarea activa a vanzarilor pentru produsele de asigurare facultative.

Totodata, afirmatia conform careia cheltuielile asiguratorilor cresc odata cu plata comisioanelor pentru serviciile de brokeraj nu este sustenabila. Marimea comisioanelor nu este mai mare comparativ cu cheltuielile de gestiune suportate de asiguratori cu filialele si subdiviziunile acestora.

Este firesc sa existe o oarecare reticenta din partea asiguratorilor fata de brokeri, intrucat brokerii, oricat de mici ar fi, reprezinta interesele clientului, prin asistenta si consultanta oferita in procesul de despagubire, si isi doresc fidelizarea clientilor nu doar prin pretul optim, dar si prin servicii de calitate in perioada post vanzare.


Share |


Publicat pe 01.02.2016

Comenteaza acest articol
0 comentarii

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:







Copyright 2017 (c) xprimm.md
powered by Media XPRIMM